”Antreprenorii sau executivii responsabili cu bugetarea trebuie să înțeleagă importanța unei comunicări continue și relevante, inclusiv în această perioadă. Este crucial să nu taci, mai ales în criză sau în momente grele. Cum văd eu la clienții cu care lucrăm, bugetele de marketing nu numai că nu s-au redus, dar au și crescut pe anumite zone – și aici mă refer în special la zona de digital și zona de proiecte care vizează inovația”, este mesajul transmis de Anca Rarău (foto), Managing Partner Brandlogic Advisory și fondator Brandocracy, într-un interviu pentru marketingmanager.ro.

În opinia sa, ”marketingul este despre continuă adaptabilitate, reinventare și despre mișcări rapide, despre relevanță, iar dacă nu comunici sau dacă te retragi în carapace acum, vei simți «greutatea» acestei tăceri foarte mult, în lunile care urmează”.

Efectele pandemiei: business as usual, cifră de afaceri mai mare

În privința impactului pandemiei Covid-19, Anca Rarău a arătat: ”Nu aș spune că ne-a afectat, ci mai degrabă că ne-a dat un alt tip de «exercițiu» de rezolvat. Ca și cum te pregătești zi de zi pentru o materie cu lecțiile predate de profesor, iar la test îți vine un subiect de sinteză din toate materiile, ceva ce nu s-a mai dat. Cu toate acestea, faptul că deja echipa noastră lucra remote cam 80%, iar clienții erau obișnuiți să avem discuții online și înainte de pandemie, ne face să putem afirma că am avut business as usual, în principiu. Referitor la cifra de afaceri, neașteptat pentru aceste vremuri, aceasta a crescut semnificativ. Este rezultatul faptului că piața, clienții noștri, antreprenorii sunt conștienți că e o oportunitate a reinventării, a reconstrucției de brand, a comunicării. Iar companiile ne-au sunat, am demarat noi proiecte în această perioadă, le-am continuat pe cele în derulare. Cred că e un semn bun pentru noi toți”.

Experiență îndelungată, industrii diverse

Orientarea sa către soluții și dezvoltare, chiar și în momente de criză vine pe fondul unei experiențe îndelungate în domeniul marketingului. ”De-a lungul carierei, am lucrat la foarte multe proiecte de brand building și marketing strategy care, deși pornite din zona financiară, au avut în vedere industrii diverse. Din fericire, bazele pe care stau principiile de marketing sunt aceleași, iar legătura dintre setarea corectă a obiectivelor, o bună cunoaștere a pieței și utilizarea celor mai potrivite strategii de marketing rămâne una esențială pentru succesul oricărui business, indiferent de sector sau de industrie. De asemenea, inovația, creativitatea, digitalizarea proceselor în marketing, dar și puterea de adaptare permanentă la condiții sau instrumente noi de comunicare sunt importante. În ultimii ani, lucrând cu companii din sectoare diverse – medical, construcții, IT, financiar, HoReCa, juridic, educație, distribuție, diverse zone de producție, șamd – am livrat, implementat strategii de marketing și am realizat construcții de brand fundamentate pe conceptul Brandocracy, conform unei metodologii unice”, a arătat Anca Rarău, care conduce Brandlogic Advisory.

Potrivit acesteia, diferențele dintre diferitele sectoare ”vin, într-adevăr, odată cu specificitatea concurenței din piața respectivă, a nivelului de inovație și dezvoltare a instrumentelor de marketing aplicate în diferite sectoare, dar și din gradul de înțelegere – de la companie la companie – a rolului pe care îl are funcțiunea de marketing în succesul businessului”.

Proiectul de marketing preferat

”Toate proiectele îmi sunt foarte dragi și asta pentru că am pus suflet în fiecare secundă din munca mea. Pe listă sunt toate campaniile cu Zânul Băncii Transilvania, dar și cele care au însemnat lansări de carduri – cum este Star BT sau divizii de business – Divizia pentru Medici, tot în bancar. Pe lista aceasta intră, totodată, «schimbăm povestea în mai bine» și «Banca Oficială a Capitalei Europene a Tineretului – 2015». Ultima campanie ca director executiv a fost lansată chiar acum trei ani, sub ideea de «oameni cu #încredere» – la BCR. Un alt proiect despre care nu se știu foarte multe, din perspectiva muncii din spatele rezultatelor, este listarea primei companii financiare din România (Banca Transilvania/ simbol bursier TLV) la Bursa de Valori București, iar acolo am făcut parte din echipa care a realizat documentația – partea mea fiind zona de marketing, evident. A fost acum mai mult de 20 de ani. Și proiectul de CSR «Clujul are Suflet», care funcționează de peste 12 ani, este unul drag mie, mai ales că foarte mulți adolescenți și tineri proveniți din medii defavorizate au reușit să aibă acces, astfel, la învățătură, la o formă de socializare și educație care să îi ajute să treacă la next level, să fie pe picioarele lor, ca adulți”, a declarat fondatoarea Brandocracy, chestionată în legătură cu proiectul preferat.

”Bucuria mea este că toate aceste proiecte, concepte și chiar poziționări – cum este și «banca oamenilor întreprinzători – BT» sunt păstrate peste ani, chiar și după ce eu am plecat din companiile respective. Este o dovadă, până la urmă, că lucrurile (sau lucrările) care aduc valoare dăinuie, creează în continuare beneficii pentru branduri, pentru oameni, pentru companii. Desigur, proiectele pe care le realizăm acum, cu echipa Brandocracy, la clienții noștri, din postura de consultanți, îmi sunt la fel de dragi. Dar cred că ar trebui ca antreprenorii și directorii de marketing de “la client” să vorbească mai mult despre asta. Așa e corect. Iar recomandările lor sunt regăsite în testimonialele de pe pagina www.brandocracy.ro, a continuat Anca Rarău.

Atuuri față de concurenți

În ceea ce privește principalele atuuri și diferențiatori ai Brandocracy, față de alți jucători de pe piață, aceasta a explicat: ”La Brandocracy lucrăm cu o metodă care integrează de la început obiectivele de business, organizația și fundamentele brandului. Este un model pe care l-am construit după ani mulți de practică în poziții executive, lucrând direct «în tranșee», cum se spune, chiar fiind în poziții de management. Colegii mei au competențe în domenii diverse, care se completează și ne ajută să avem o abordare 360 grade a fiecărui subiect discutat cu clienții. De aici vin și rezultate foarte bune în business, în vânzări, în indicatorii de brand. Mai mult, dincolo de consultanța clasică – adică brand building, strategie de marketing, visual digital design, evaluări, employer branding, diagnoze și recomandări – venim cu planuri clare de implementare, un suport concret și real pentru departamentele de marketing. Suntem foarte mult alături de oamenii de marketing – pentru că asta este convingerea noastră: oamenii de marketing ar trebui să fie incluși, integrați tot mai mult în procesul de dezvoltare a companiei, în fluxul decizional. Și discutăm asta cu ownerii, cu directorii generali, le arătăm care este rolul marketingului în succesul afacerii pe care o conduc.”

Cea mai mare provocare profesională

Cel mai important pentru Anca Rarău este ”să crească echipe, să formeze oameni”. ”Profesional, pot spune că satisfacția cea mai mare este atunci când oamenii de marketing pe care i-ai crescut și cu care ai lucrat la proiecte, cărora le-ai transmis din cunoștințe, de la care ai învățat, totodată, cei cu care ai împărțit clipe de stres, dar și bucuria succesului, sunt realizați și mulțumiți. Spun deseori că nu premiile Effie pe care le-am câștigat de-a lungul carierei, pentru eficiența campaniilor pe care le-am coordonat, contează cel mai mult. Cel mai mult contează că «am dat în piață» mulți oameni de marketing, care, la rândul lor, conduc acum departamente sau direcții de marketing și comunicare în companii dintre cele mai mari, în România și străinătate. Astea sunt motivația, provocarea și rezultatul”, a mărturisit Rarău.

Planuri de viitor

La capitolul planuri de viitor, consultantul în brand building și marketing vorbește, printre altele, de ”contribuția la dezvoltarea sănătoasă, din punct de vedere branding și marketing strategy, a mediului de afaceri din România”.

”Am identificat și o oportunitate suplimentară în această perioadă – aceea a cursurilor de marketing la distanță, în grupe dedicate marketerilor, dar și antreprenorilor care vor să afle mai multe despre acest domeniu. Practic, trainerii noștri certificați au sesiuni cu interacțiune live, online, derulate pe mai multe săptămâni, astfel încât bazele sau noțiuni mai avansate de marketing digital, employer branding, leadership să fie accesibile mai repede, mai direct, mai concret celor interesați. Cu multe exemple practice, cu răspunsuri directe la întrebările adresate în timpul cursurilor. Vrem să creștem, aducând valoare clienților, asta este miza”, a mai spus cea care conduce Brandlogic Advisory.

Brandlogic Advisory este firma de consultanță în management, branding și marketing care a lansat și implementat conceptul Brandocracy, pentru firme din diverse domenii de activitate, cu expunere națională și internațională. În procesul de consultanță sunt integrate obiectivele de business cu cele de brand, iar strategia de marketing este construită având permanent în focus cultura organizațională, un leadership autentic și experiența clienților.

În portofoliul de clienți al firmei se numără companii din domeniile: medical, IT, construcții, financiar, HoReCa, educație, turism, juridic, arhitectură, producție materiale de construcții, cultural, media, precum și clienți individuali – pentru zona de personal branding.