„Nu am crezut niciodată că o simplă joacă se va transforma într-o afacere”. Este mărturisirea pe care Andreea Liliana Nedelcu, Marketing Manager, Titanium Studio, a făcut-o într-un interviu pentru MarketingManager.ro.

”În 2018, viața mea a luat o întorsătură neașteptată. Fiind proaspăt absolventă a Academiei de Studii Economice din București, cu licența și masterul în marketing, respectiv marketing online, mă gândeam cum să îmi încep drumul în viață pe acest domeniu, pe cât de vast, pe atât de dinamic. Ca orice tânăr din ziua de azi, jocurile pe calculator aduc o satisfacție, din punct de vedere al entertainment-ului, dar este și o cale de a cunoaște oameni noi, cu interese comune. Așa am început să joc un joc multiplayer online, unde am cunoscut o comunitate destul de mare de programatori și pasionați de IT și tehnologie. M-am gândit că nu am ce căuta printe ei, nefiind domeniul meu de expertiză. Jucându-ne împreună mai mulți ani la rând, am realizat că sunt oameni deschiși, oameni cu mentalități diferite, oameni tineri, dornici să se afirme”, a povestit Nedelcu.

Fără competiție, nu e distracție

Dacă pasiunea pentru jocuri ne-a adus împreună, atunci de ce să nu ne dezvoltăm această pasiune?” a fost întrebarea care a marcat trecerea de la joc la afacere: ”Ne-am adunat toți la o discuție serioasă și am făcut planul de acțiune. Ne-am implicat toți într-un proiect pe termen lung, care se dezvoltă încet, dar este foarte bine optimizat. Crearea unui joc video de tip CCG (card collecting game) nu este ușoară, deși așa pare la prima vedere. Această nișă este saturată de jocuri similare, însă, cu puțină creativitate și foarte multă cercetare de piață, am găsit soluția potrivită pentru proiectul nostru. Competiția este acerbă, companiile mari din domeniu deținând cotele semnificative de piață. Dar fără competiție, unde mai e distracția?!”

Afacerile vin cu un plan

A existat și un impas: ”Deoarce firma are sediul la New York, iar CEO (Chief Executive Officer) a dorit ca jocul să fie lansat doar în Statele Unite ale Americii, planul de afaceri trebuia făcut pentru a se preta mediului de acolo.”

”Începusem să îmi fac tot felul de gânduri, unele destul de sumbre. Când realizezi că nu cunoști absolut nimic despre piața de acolo, despre legislație, despre cultura lor etc., te întrebi dacă ești omul potrivit pentru realiza planul de afaceri al companiei. După o discuție îndelungată cu CEO și CFO, asigurându-mă că totul va decurge conform ideilor enumerate, am hotărât să dau o șansă acestui proiect. Mi-am pus toate resursele și cunoștințele în joc, pentru a mă putea ridica la nivelul așteptărilor lor. După luni de cercetare și învățare continuă, planul a fost gata. Aveam un gol în stomac și nu știam dacă am făcut ce trebuia sau nu”, a precizat Nedelcu.

Emoții, rezultate

Dar ziua cea mare a sosit: ”Aveam emoții foarte mari. Urma să prezint planul de afaceri al companiei CEO-ului și CFO-ului. Totul s-a desfășurat într-un meeting online, în care am prezentat planul de afaceri, axându-mă pe nișa în care doream să ne lansăm, pe portretul consumatorului ideal, planul operațional, care include toată partea financiar-contabilă a proiectului și planul de marketing, ce include strategiile de comunicare, promovare, bugetele și previziunile în diverse scenarii. Au rămas impresionați, deși mie, personal, nu mi se părea un plan extraordinar de bun. Poate este în natura românilor să fie foarte autocritici. Peste câteva zile, CEO m-a anunțat că va prezenta planul de afaceri unei bănci de acolo, pentru a intra în programul de startup și a obține finanțarea necesară. Așteptam cu sufletul la gură verdictul. După alte câteva ore, am avut plăcuta surpriză să aflu că a obținut o linie de credit destul de generoasă, pentru a putea începe proiectul. M-am bucurat teribil, nici nu știam cum să reacționez.”

Oamenii fac diferența

În opinia managerului, ”afacerile nu înseamnă neapărat cifre, strategii și previziuni; e mai mult decât atât; afacerile se construiesc pe o fundație solidă, la bază fiind oamenii; fiecare cultură organizațională depinde de oamenii care împărtașesc aceleași valori”.

”Eu personal, pot spune că sunt norocoasă să lucrez cu oameni deschiși aflați într-o interdependență fantastică, sub îndrumarea unui lider”, a comentat Nedelcu.

Visul de azi, afacerea de mâine

”Totul a început ca o joacă între prieteni și acum visul nostru prinde contur. Uneori, nu îți trebuie sute de oportunități, să te afirmi, ci doar o singură oportunitate, care să te facă să ieși în evidență”, este concluzia managerului.

Aceasta a avut și câteva sfaturi: ”Păstrează oamenii de calitate aproape, oameni de la care poți învăța, oameni cu care te poți dezvolta, iar nu în ultimul rând, oameni care muncesc din greu pentru a-și atinge obiective. Nu te teme să visezi. Visul de azi este afacerea de mâine.”