Aproximativ 70% dintre angajații și 87% dintre freelancerii din România sunt interesați să își deschidă o afacere în următorii 2 ani. Din domeniile principale în care vor să fie antreprenori fac parte comerțul cu amănuntul, IT și comerțul online.

Potrivit analizei, printre domeniile de activitate în care angajaţii doresc să devină antreprenori sunt: comerţul cu amănuntul (14%), HoReCa (11%), IT (7%) şi comerţul online (6%).  56% dintre respondeți declară că au studiat domeniul/industria în care şi-ar dori să activeze, iar 40% au şi pregătit un plan de afaceri. În ceea ce priveşte vârsta, cel mai mare procent de angajaţi care îşi doresc un business pe cont propriu se află în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 25 şi 44 de ani.

Motive pro și contra pentru a deveni antreprenor

  • Aproape jumătate dintre angajați spun că motivul pentru care nu vor să devină antreprenori este lipsa finanțelor, urmată de dificultatea de a conduce un business (34%) și securitatea oferită de job (27%).

  • Motivele pentru care angajații și-ar deschide o afacere sunt: dorința de a se întreține pe seama unui hobby sau a unei pasiuni (aproximativ 20%), oportunitatea de a învăța mai mult decât în poziția actuală de angajat (18%) și libertatea de a-și desfășura activitatea conform propriilor alegeri (17%).

  • Freelancerii ar începe un business pentru oportunitatea de a câștiga pe baza unui hobby sau a unei pasiuni (25%), urmată de libertatea de a-și desfășura munca conform propriilor dorințe (20%) și pentru a fi beneficiarii direcți ai activității prestate (15%).

  • Dezavantajele pe care freelancerii le iau în calcul înainte să devină antreprenori sunt: plata taxelor către stat (18%), asumarea unor riscuri mai mari (14) și fluctuația încasărilor (13%).

Atât angajații, cât și freelancerii consideră în proporție de 57% că un sistem simplificat sau o platformă pentru taxe și contabilitate ar fi necesare pentru pornirea în antreprenoriat.

Studiul a fost realizat în mai 2021 de Unlock Research pentru ING Bank România.