Pandemia ne-a determinat să minimizăm chetuielile din mai toate departamentele, iar cel de marketing nu a fost deloc exclus. Cei de la Gartner au realizat un sondaj pe CMOs și lideri de marketing pentru a pune în evidență modul în care au evoluat cheltuielile din acest domeniu și cum a avut de suferit marketingul companiilor.

Deși în ultimii ani s-au aflat într-o ușoară creștere, bugetele de marketing au scăzut drastic, cu 4.6%. Acest lucru s-a datorat în mare parte nevoii de restabilizare companiilor, dar și de migrarea către marketingul digital care a servit drept o gură de aer pentru companii. Cu costuri mai reduse și posibilități mai mari, digitalul a devenit noul trend în marketing.

Nu doar că digitalul continuă să se extindă și în 2021, post-pandemie, dar 72,2% din bugetul marketingului este cheltuit pe canalele digitale. Chiar și bugetele tradiționale includ elemente digitale pe măsură ce directorii de marketing decid trecerea la un mix de canale hibrid. Se observă cum digital ads și online searching sunt variantele care monopolizează bugetul în 2021. Anunțurile și evenimentele offline continuă să sufere în urma unui 2020 dificil.

Reducerea bugetului a însemnat și regândirea strategiei de marketing care, pentru 29% dintre companiile din sondaj, au renunțat la externalizarea serviciilor și au preferat să le realizeze în interiorul firmei. Acest lucru a reprezentat automat o nevoie de investiție în echipament și resurse pentru ca noul departament format să poată funcționa. Așadar, din bugetul total acordat pentru marketing, mai bine de 26% a fost destinat update-ului tehnologic și 25% pentru campaniile plătite.

Deși redus semnificativ, bugetul de marketing este dominat de cheltuieli pentru comerțul online. Între timp, cheltuielile pentru marketing analytics scad în prioritățile de cheltuieli. Comerțul electronic a prosperat din cauza închiderii magazinelor și a fricii cumpărătorilor de noul virus. Vânzările online au crescut semnificativ, aproape triplând creșterea anului 2020, și continuând și în 2021. Cumpărătorii s-au obișnuit cu această formă de comerț și este de la sine înțeles de ce companiile au investit și urmează să investească tot mai mult în această componentă.

În ciuda modificărilor de capital suferite, marketingul a reușit să evolueze în acestă perioadă mai mult ca niciodată. Cumpărătorii au devenit mai agili iar companiile trebuie să regândească strategiile pentru a putea beneficia de pe urma acestor schimbări. Cu siguranță însă tendința digitalului nu va înregistra scăderi iar cheltuielile orientate spre această componentă vor crește semnificativ.

Sursă grafice: Gartner