un articol realizat de Andrei Ungureanu @expertmarketingonline.ro.

Ai un magazin online, sau ai un site personal, prin care încerci să găsești posibili clienți sau pur și simplu să-ți întărești brandul personal. Ori poate ai un site prin care vrei să promovezi o locație fizică (magazin fizic, restaurant, hotel etc.). În orice situație te-ai regăsi, ai nevoie să te promovezi online pentru a-ți atinge obiectivele pe care ți le-ai propus. Canalele de promovare online sunt numeroase, fiecare cu specificul său și trebuie să știi cum să le alegi pe cele mai potrivite pentru tine.

În cele ce urmează îți prezint principalele canale de promovare online și pentru ce obiective de marketing aduc cele mai bune rezultate. O să vezi că gruparea mea este diferită de cea clasică din Google Analytics, dar am considerat că este mai ușor de înțeles în acest fel. Ești gata? Hai să-i dăm drumul!

Traficul organic sau optimizarea SEO așa cum (incorect), se mai folosește la noi. Este vorba de trafic adus în mod ‚’’gratuit’’ de motoarele de căutare (Google, Bing etc.). Am pus gratuit între ghilimele pentru că, deși nu plătești pentru vizite în mod direct, așa cum o faci în cazul traficului Pay Per Click, tot e nevoie să faci investiții ca să ajungi să generezi trafic organic.

Acest trafic te poate ajuta să câștigi vizibilitate, dar nu acesta este principalul avantaj, ci faptul că este foarte performant în generarea de vânzări și de lead-uri.

Traficul plătit sau PPC (Pay Per Click). Aici principalul actor este Google Ads, dar avem și Bing Ads sau Linkedin Ads. Îți deschizi un cont, creezi un anunț, alegi cui vrei să afișezi anunțul (vârstă, locație geografică, cuvinte cheie căutate etc.) și plătești pentru fiecare clic dat pe anunțul tău. Anunțurile plătite sunt cel mai des folosite pentru a genera vânzări sau lead-uri. Tot aici includem anunțurile de tip Shopping, care au fost concepute special pentru magazinele online. Avantajul lor este că aduc multe vânzări, un dezavantaj este că e foarte complicat să folosești campanii Shopping pentru a vinde servicii.

E-mailul. E-mailul e ca un zombie: de atâția ani e anunțat ca fiind mort, și de tot atâția ani se încăpățânează să ne doveadscă nu doar că nu e mort, ci că e cât se poate de profitabil. Acest canal este cel mai bun pentru a genera interes pentru produsele tale și a crea o relație pe termen lung cu clienții tăi (toată partea de CRM ar fi aproape imposibilă fără e-mailing). Nu ezita deci să îți creezi o baza de e-mailuri de calitate și să folosești acest canal pentru a genera vânzări, a face upselling sau cross-selling dar și pentru a fideliza clienții deja existenți, prin newslettere dar și prin serviciul clienți.

Display. Bannerele sunt peste tot pe Internet, puține mai sunt siteurile care să nu afișeze banere publicitare. Avantajul acestui canal este că îți poate aduce rapid vizibilitate, să faci ca anunțul tău să fie văzut de publicul – țintă într-un timp foarte scurt. Dacă, de exemplu, nu ești deloc cunoscut pe piață, sau ai nevoie să faci cunoscut rapid un eveniment, sau o promoție, ce are loc în câteva zile – o săptămână, acesta este canalul pe care trebuie să te concentrezi. Prin Display publicul țintă vede și interacționează cu afișele tale publicitare, rapid și la un cost rezonabil. Dezavantajul este că de multe ori Display-ul nu aduce rezultate la fel de bune în ceea ce privește vânzările generate.

Marketplaces: Amazon, eMag etc. Dacă vii aici o faci pentru a vinde. Pentru asta au fost construite, pentru asta le vizitează oamenii și îți pot aduce un volum important de vânzări într-un timp scurt. Ai înțeles deci care este avantajul lor și pentru ce să le folosești. Dezavantajul este că comisioanele platformelor pot să-ți mănânce serios din marjă în unele cazuri și că există riscul să devii dependent de un singur canal de promovare, ceea ce nu e niciodată o idee bună.

Social Media: cine nu folosește Facebook tot folosește Instagram, sau Snapchat, TikTok etc. Audiența potențială pe care o poți atinge prin Facebook este enormă, și poți targheta foarte precis căror persoane să le afișezi postările și anunțurile tale. Folosit corect Facebook aduce vânzări profitabile, dar te ajută și să creezi o comunitate de fani fideli în jurul mărcii tale. De asemenea poate fi un canal complementar de comunicare cu clienții, venind în completarea platformei tale de CRM. Din Facebook poți, de exemplu, să colectezi adrese de e-mail pentru baza ta de adrese. Nu în ultimul rând Social Media este foarte folositor pentru partea de notorietate și branding. Social Media este deci un canal versatil care, folosit inteligent, poate fi folosit pentru a atinge obiective multiple de marketing.

Traficul referral și afiliat. Deși sună cumva ’’exotic’’, nu e nimic complicat aici. Este vorba de traficul pe care alte site-uri îl trimit la tine. Dacă ai o colaborare formală cu un site, atunci el va fi în categoria afiliat, dacă nu, și sunt postări spontane, fără să existe o colaborare între voi, atunci este în categoria referral. Traficul referral este foarte bun pentru a câștiga notorietate și a te face cunoscut în piață. Gândește-te, dacă un ziar național mare, așa cum este Adevărul, scrie despre tine, la câtă lume află despre afacerea ta. În plus o astfel de apariție îți aduce și trafic pe site și poate aduce vânzări sau lead-uri de calitate.

Traficul affiliat este folositor mai ales pentru a-ți genera vânzări și lead-uri. Poate să contribuie, desigur, și la creșterea notorietății tale, dar efectul este mai redus.

Canalele de promovare online sunt numeroase, fiecare cu specificul său, iar unele sunt mai adaptate pentru anumite obiective de marketing decât altele. Poate să fie complicat să ai o prezență bună pe toate canalele prezentate mai sus, pentru că fiecare are alte caracteristici și bunele practici de pe unul nu sunt neapărat valabile pentru celelalte. Ai nevoie de timp pentru a optimiza prezența pe toate, de aceea poate fi o idee bună să te concentrezi pe cele care au cel mai mare potențial și corespund cel mai bine obiectivelor tale. Sunt însă 2 principii de care trebuie să ții cont:

  1. Să fii prezent peste tot acolo unde este publicul tău țintă. Dacă clienții tăi folosesc un canal, e nevoie să fii și tu prezent ca să îți expui oferta. Competitorii tăi sunt deja acolo, dacă tu nu ești încă, du-te și creează o alternativă la ofertele concurenților.
  2. În marea majoritate a cazurilor o conversie nu este o acțiune, ci un proces, adică foarte puțini sunt cei care cumpără din prima. E nevoie să ai interacțiuni multiple cu posibilii clienți, fiecare dintre ele aducându-i cu un pas mai aproape de momentul final, cel al acțiunii. De aceea trebuie să multiplici prezența ta și să ajungi la clienții potențiali pe mai multe canale: trafic organic, trafic plătit, display, e-mail etc.

Sper ca aceste informații să îți fie de folos și să ai acum o viziune mai clară asupra canalelor de promovare online. Mult succes!