Modul în care folosim și înțelegem datele este important pentru afacerea noastră deoarece ne oferă oportunități de a îmbunătăți experiența utilizatorilor/clienților, strategia de marketing și vânzare, dar și scalarea business-ului. Acest lucru se traduce prin maturitatea digitală care nu înseamnă doar reacția unei companii la schimbările mediului digital, ci și modul în care încorporează și se folosește de digital în creșterea afacerii.

Concret, Maturitatea digitală este capacitatea unei organizații de a răspunde și de a profita de evoluțiile tehnologice care schimbă modul în care funcționează piața. O companie maturizată digital va fi capabilă să răspundă la inovațiile tehnologice și la schimbările de pe o piață. O companie matură digital va pune întotdeauna întrebări și își va cerceta piața și instrumentele de care dispune. Acesta va căuta de asemenea feedback-ul din partea clienților, va avea o înțelegere detaliată a competiției și își va înțelege propriile limitări și propriul potențial.

Maturitatea digitală este importantă deoarece lumea s-a schimbat, întreprinderile au nevoie de o eficiență mai mare, iar durabilitatea este primordială. La fel ca maturitatea fizică, maturitatea digitală este, de asemenea, un proces treptat, flexibil și dinamic și nu trebuie privit ca o scară rigidă. Există mai multe modele disponibile pentru a ajuta la determinarea nivelului de maturitate digitală. Unele dintre ele definesc trei, patru sau chiar cinci etape ale maturității digitale. În funcție de modelul pe care îl urmați, etapele pot include un nivel superior, mediu și inferior; începător, intermediar, avansat și expert; sau tradițional, emergent, angajat, competitiv și maturizat.

Din fericire, multe instrumente sunt acum disponibile pentru a ajuta organizațiile să își evalueze nivelul de maturitate digitală, să identifice oportunitățile și să-și alinieze obiectivele cu o strategie de transformare potrivită. În cele ce urmează vom prezenta doar câteva dintre cele existente pe piață.

Google a lansat anul trecut Retail Data Maturity, un instrument prin care retailerii își pot diagnostica stadiul de maturitate digitală în ceea ce privește analiza și utilizarea datelor. Assesment-ul acoperă diferite aspecte ale transformării digitale de la procesul decizional axat pe date, optimizarea experienței utilizatorului pe site la recomandări de produse, segmentarea listelor de audiență sau personalizarea promoțiilor.

Un alt tool, dezvoltat de Grapefruit, este menit să ajute companiile să analizeze și să evalueze maturitatea digitală. evaluarea poate fi realizată accesând https://digital-evaluator.grapefruit.ro/, iar în urma ei, vei primi rezultatele instantaneu, sub forma unui grafic. Rezultatele le poți compara atât cu cele agregate, dar și cu orice industrie.

EY are de asemenea un model de verificare al maturității digitale. Acest model oferă 14 întrebări care acoperă 7 domenii: strategie, inovație și creștere, experiență a clienților, lanț de aprovizionare și operațiuni, finanțe, juridice, fiscale și de resurse umane, tehnologie informațională, risc și securitate cibernetică și oameni și organizație. După răspunsuri, rezultatele pe care le veți primi vor evalua stadiul în care se află compania. Rezultatele vor fi prezentate într-un grafic, împreună cu un indice de maturitate digital. Puteți încerca modelul aici.

Open Digital Maturity Model (ODMM) este un instrument de evaluare care permite analiza nivelului actual de maturitate digitală al unei organizații. Acest model acoperă 6 dimensiuni ale companiei: dinamism strategic, centrarea pe client, cultură digitală, talent și abilități, inovație și livrare slabă, Big Data și AI și leadership tehnologic.

Cei de la MIT și Deloitte au realizat un studiu care pune în evidență practicile pe care le urmează cele mai mature companii de pe piață. Studiul integral poate fi accesat aici.

  • Companiile stimulează inovația la locul de muncă și promovează culturi și experiențe orientate spre digital. În studiul lor, 70% dintre respondenți au declarat că organizațiile lor sunt mai organizate în jurul unor echipe multifuncționale.

  • Planificarea pentru viitor. Respondenții preferă planificarea strategică.

  • Echilibrarea experimentelor digitale mici și a inițiativelor la nivel de întreprindere care oferă impact asupra afacerii. Organizațiile cu maturitate digitală pot înțelege cum să își finanțeze eforturile în timp ce dobândesc abilități digitale.

  • Atragerea de angajați talentați. Dacă angajații nu au oportunități de a dezvolta abilități digitale, este probabil ca aceștia să plece. Companiile cu maturitate digitală înțeleg necesitatea atragerii și dezvoltării talentelor digitale.

  • Companiile oferă liderilor viziunea necesară pentru a conduce o strategie digitală, angajând totodată resurse le necesare acestei viziuni.

Maturitatea digitală reprezintă îmbunătățirea continuă și acest lucru poate fi realizat numai printr-o supraveghere atentă a modului în care evoluează compania de-a lungul timpului. Acest lucru va permite aplicarea celor mai bune strategii și obținerea celor mai bune rezultate.