Proiectul MedSHIELD19, care pune la dispoziție în mod gratuit modele de print 3D pentru adaptoare ce permit convertirea măștilor de snorkeling în măști de protecție, este ”un proiect de suflet, inițiat din dorința de a ajuta, de a contribui cu o soluție la criza generală de echipamente de protecție”, potrivit Cristinei Velescu, Director de Marketing, Custom Surgical, o companie germană dedicată inovației în tehnologia medicală.

”Am avut o ședință cu toată echipa și am hotărât, la final, că vom dezvolta acest proiect, punând la dispoziția oricui, pe site-ul nostru, pentru download gratuit, modele de adaptoare imprimate 3D, pentru măști de protecție. Am fost toți de acord că nu e momentul să ne concentrăm pe vânzări, ci să fim oameni. Avem posibilitatea să make a difference, lucru pe care multe companii îl promovează, însă nu multe chiar reușesc să îl facă”, a povestit Velescu pentru portalul specializat MarketingManager.ro.

De la idee, la proiect

Proiectul a apărut, pe fondul unei cereri speciale: ”O echipă de medici din Chile cu care lucram ne-a contactat, încercând să rezolve problema lipsei măștilor de protecție, cerându-ne să dezvoltăm pentru ei fișierul de print pentru un adaptor imprimat 3D, adaptor care poate atașa filtre de respirație unei măști de snorkeling, așa cum văzuseră online. Aveau măștile, aveau filtrele, aveau imprimanta 3D, nu aveau design-ul necesar pentru print. Echipa Custom Surgical a răspuns rapid cererii medicilor și a identificat totodată posibilitatea de a crea diferite variante ale designului de print, pentru a se adapta diferitelor branduri de măști de scuba diving și diferitelor tipuri de filtre de respirație. Așa s-a născut proiectul MedSHIELD19, un proiect de suflet, inițiat din dorința de a ajuta, de a contribui cu o soluție la criza generală de echipamente de protecție. Iar toate eforturile de marketing au migrat spre promovarea acestui proiect, reușind, într-un timp foarte scurt, să îi conturăm o identitate vizuală, să asiguram accesul online, printr-o nouă pagină dedicată pe site-ul nostru, pe care am promovat-o imediat pe social media și în comunitățile medicale online.”

Popularitate mondială

Potrivit Cristinei Velescu, au editat și promovat un video trimis de medicii din Chile cu măștile confecționate cu ajutorul conectorului 3D, iar, în scurt timp, a devenit viral, în comunitatea medicală din America Latină, apoi preluat de televiziunea națională chiliană. La cateva zile, MedSHIELD19 apărea în știrile Euronews, iar de acolo a prins vizibilitate în toată lumea.

Într-un ritm accelerat, cu o strategie de marketing care s-a modelat în timp real, odată cu dezvoltarea proiectului, MedSHIELD19 a devenit, în mai puțin de 2 săptămâni de la lansare, o resursă pentru lucrători “esențiali” din întreaga lume, o platformă de colaborare pentru dezvoltatori de tehnologii 3D și o platformă de voluntari mobilizați să ofere, în mod gratuit, servicii de imprimare 3D pentru cei din zona lor geografică, care au nevoie de alternative de protecție.

Rezultate neașteptate

”Timp de 2 luni și jumătate, între martie și mai 2020, am lucrat intens pentru a susține proiectul MedSHIELD19,  iar rezultatele au fost mult peste așteptări. Am reușit să avem un impact real și pozitiv în viața multor oameni, să creăm o nouă comunitate și să avem un reach într-adevăr global. Au fost sute de mailuri de la persoane care au downloadat fișierele noastre. Un mail care m-a impresionat în mod deosebit a fost de la o persoană din Rusia, care ne-a scris, în traducere adaptată, că ne mulțumește pentru că am salvat viața tatălui său, care este medic anestezist într-un spital COVID. În vârful crizei globale de echipamente de protecție, fiul descărcase fișierul pentru print de pe site-ul nostru și adaptase o mască de scuba diving pentru tatăl său, care, altfel, nu ar fi putut să își facă treaba în siguranță”, a mai spus reprezentanta  Custom Surgical.

Potrivit acesteia, dincolo de impactul social, promovarea MedSHIELD19 a consolidat imaginea companiei, ca partener de încredere în domeniul medical, capabil să găsească soluții inovatoare, accesibile și să le implementeze rapid în piață, iar creșterea brand awareness le-a adus posibilitatea unor noi colaborări, expunere în webinarii și workshopuri internaționale și are un impact clar și în acțiunile actuale de promovare ale companiei.

”Pe măsură ce lucrurile au intrat într-un nou normal și clienții noștri și-au reluat, în mare măsură, activitățile medicale, compania a reluat extinderea distribuției în noi țări, pentru o versiune upgraded a produsului MicroREC și continuă să planifice lansarea de noi produse. În schimb, pe partea de marketing, MedSHIELD19 a fost un bun exercițiu pentru a înțelege cum să migrăm pentru a suplini lipsa conferințelor și evenimentelor de networking cu tool-uri online precum videoconferințe, evenimente în comunități online și construirea de noi parteneriate în mediul virtual”, a mai spus Directorul de Marketing.

Planuri ambițioase, înainte de pandemie

Potrivit Cristinei Velescu, 2020 a început pentru Custom Surgical cu planuri ambițioase, conturate în cadrul acceleratorului german Xpreneurs pentru startup-uri MedTech. Strategia de business, definită pentru 2020, la început de an, urmărea lansarea de noi produse, la nivel global, în acord cu misiunea companiei de a oferi soluții medicale inovatoare, accesibile pentru țările în curs de dezvoltare, cu ajutorul tehnologiilor de print 3D și soluțiilor software Deep Learning (AI).

Primul produs al Custom Surgical, denumit MicroREC, fusese deja lansat în 2018, printr-o campanie KickStarter și primit foarte bine de medicii oftalmologi din țările din America Latină. MicroREC este un dispozitiv optic bazat pe tehnologii de print 3D și soluții de optică premium, care permite conectarea echipamentelor de microscopie cu orice smartphone, pentru a putea utiliza, în timp real, imaginile cu oricare din aplicațiile telefonului.

O mare parte din strategia de marketing pentru promovarea companiei, creșterea vânzărilor MicroREC și lansarea de noi produse, se baza, dincolo de promovarea online, pe participarea la conferințe internaționale, evenimente de networking, workshop-uri realizate în clinici cu medici chirurgi, din diferite țări.

”În momentul în care, din martie, activitățile medicale neesențiale au fost brusc limitate, la nivel global, a fost clar pentru noi că urmează o perioadă în care vânzările vor sista, iar de lansarea de noi produse și participarea la evenimente internaționale nu poate fi vorba. În plus, chiar dacă am fi urmărit să susținem vânzările, partea de achiziții și distribuție era îngreunată de limitarea transporturilor internaționale. Toate planurile făcute în ianuarie și februarie au fost puse on hold, nedeterminat. Prima reacție instinctivă a echipei Custom Surgical a fost să se focuseze pe R&D, iar pe partea de marketing, să mutăm focusul pe dezvoltarea imaginii companiei, participând la conversațiile online, fiind membri activi în comunitățile online ale medicilor, încercând să rămânem în contact cu clienții noștri”, a arătat Cristina Velescu.

Organizarea ca echipă fully remote

În opinia acesteia, avantajul Custom Surgical la început de pandemie ca și companie a fost organizarea ca echipă fully remote, astfel încât nu s-a resimțit nevoia unei restructurări majore. ”Pe plan personal, în ce privește pandemia, ritmul de lucru nu s-a schimbat considerabil. Eu deja lucram remote de acasă și nu am simțit un impact deosebit, nu am avut nevoie de o perioadă de ajustare. Izolarea socială per ansamblu a fost într-adevăr partea dificilă, însă pe plan profesional lucrurile au continuat practic ca și înainte”, a mai spus Velescu.