Transformarea digitală, un concept des întâlnit înainte de criza provocată de pandemia COVID-19, a devenit subit motorul funcționării companiilor, în special în industrii precum retail și horeca. Contextul crizei sanitare a determinat companiile să își regândească strategiile de comunicare, să-și reorganizeze activitățile de promovare și să se repoziționeze pe piață. Poate mai mult decât în alte perioade, business ownerii înțeleg necesitatea marketingului și a comunicării pentru orice business, din orice industrie. Este concluzia la care a ajuns Dan Toma, Digital Marketing Director, Zitec. Într-un interviu acordat MarketingManager.ro despre cum a schimbat această criză perspectiva asupra comunicării în mediul online, Dan Toma a arătat că ”Adapt or reinvent” ar putea fi  ideea de la care pornește transformarea digitală în această perioadă.

Consumatori online mai educați

”Indiferent de contextul în care ne-am afla, principiile de bază ale marketingului nu s-au schimbat. Indicatorii au rămas aceiași, însă urmărim rezultatele și analizăm datele mai des decât înainte, astfel încât să putem optimiza campaniile în timp real, în acord cu noile obiceiuri de consum pe fiecare industrie în parte. Canalele de distribuție din mediul online au rămas aceleași, însă, pe fondul măsurilor de distanțare, vedem tot mai multe branduri care și-au adaptat mesajul și își încurajează publicul să rămână acasă și să-și facă exclusiv online cumpărăturile. Baza consumatorilor din mediul online a rămas aceeași,  dar vedem un număr mai mare de utilizatori care se documentează online înainte de a achiziționa un produs sau un serviciu, plus o creștere a plăților online cu cardul. ” a explicat Dan Toma.

Acesta a făcut o clasificare a ce crede că s-a schimbat mai mult în această perioadă:

  • Prezența în mediu online din “what if” a devenit “it must be done”. În acest sens am primit din ce în ce mai multe solicitări de construcție a unei prezențe în mediul online, dar și de reconstrucție. Branduri established, a căror prezență era minimală, au înțeles acum că online-ul este un canal de comunicare cel puțin eficient. Am remarcat cu precădere industrii precum retail-ul sau horeca, unde business-urile au fost nevoite să se adapteze la noul comportament al consumatorilor, așa că nevoia de a investi în mediul digital a crescut și ea considerabil.
  • Educația în direcția marketingului digital. Vorbim cu din ce în ce mai mulți clienți, atât din România, cât și din alte țări, pentru care limbajul de specialitate este cunoscut. Înțeleg metricii pe care-i discutăm și, cu ajutorul nostru, reușesc să evalueze corect impactul unei campanii de comunicare în business și să-și construiască o strategie pe termen mediu și lung.
  • Eficientizarea accentuată prin minimizarea testelor și concentrarea bugetelor către platformele și tacticile deja validate. Am resimțit în general o ușoară scădere a bugetelor cel puțin în primele 2 trimestre ale anului. De aici a plecat și dorința de a atinge cel mai bun randament, iar testarea de mesaje, audiențe și canale noi a început să fie deprioritizată.

”Criza sanitară a dus la schimbări nu doar în comportamentul consumatorilor și al strategiilor de business, dar a schimbat ușor și perspectiva asupra marketingului, printr-o conștientizare a importanței sale și, mai ales, prin accentuarea nevoii de transformare digitală pentru orice business, prin prezența în online. Cei doi piloni care s-au construit în jurul acestui context, adapt or reinvent vor deveni, ulterior, fundația pentru baza de marketing a unui business, pentru că suntem într-o perioadă a schimbărilor, în contexte în care nu avem predictibilitate și avem nevoie să ne bazăm pe lucrurile fundamentale”, a mai spus Dan Toma.