Cartea Marketing 5.0 – Tehnologie pentru umanitate a fost publicată în  februarie 2021 și este o continuare a Marketing 3.0 și Marketing 4.0 de Philip Kotler și Hermawan Kartajaya. Marketing 3.0 a reprezentat evoluția finală a marketingului tradițional. Apoi, când a fost publicată continuarea Marketing 4.0, s-a decis o pivotare dinspre marketingul tradițional la marketingul digital. S-a discutat în acel volum despre creșterea marketingului digital. În Marketing 5.0 se abordează o versiune mai aprofundată a ceea ce înseamnă tehnologia pentru marketing.

În anii 1950-1970, toate eforturile de marketing pe care le-au făcut companiile sau corporațiile sunt îndreptate în primul rând către Baby Boomers. Generația în creștere a fost semnificativă în ceea ce privește volumul și atractivitatea datorită puterii lor de cumpărare; baby boomers au stabilit nașterea versiunii timpurii de marketing pe care o numim marketing centrat pe produs sau 1.0. În versiunea 1.0, marketingul se concentrează pe vânzarea de produse și servicii, indiferent de piață. Companiile se concentrează în principal pe vânzarea de produse care cred că vor fi potrivite pentru toată lumea de pe piață.

Piața evoluează în continuare în versiunea 2.0, numit marketing centrat pe client, declanșat de creșterea generației X, cei cărora le pasă să aibă produsul potrivit pentru nevoile lor. Aceștia vor produse excelente pentru ei și profilul lor, iar companiile să răspundă acestor noi nevoi servindu-le cu produse și servicii personalizate. Asta a declanșat marketingul centrat pe client, prin care companiile oferă clienților caracteristici diferite ale produselor și canale diferite în funcție de profilul lor.

Etapa finală a marketingul tradițional, versiunea 3.0, nu vorbește doar despre centrarea pe client a marketingului, ci vorbește mai mult despre clienții umani care au nevoi funcționale, nevoi emoționale și nevoi spirituale. Consumatorii nu vor mărci care să se concentreze în primul rând pe satisfacerea nevoilor comerciale, ci doresc mărci care servesc societatea, dând un impact social pozitiv. Deci, în marketing 3.0, marketingul este în creștere din punct de vedere al semnificației pentru societate. Versiunile de la 1.0 la 2.0 la 3.0 sunt ceea numim versiunile tradiționale de marketing.

În generația digitală de marketing, companiile sunt influențate de  consumatorii Gen Y și Gen Z. Acest segment este mai comod cu noțiunile digitale în ceea ce privește modul în care achiziționează produse și servicii și modul în care le folosesc. Marketingul 4.0 este etapa de tranziție de la tradițional la marketing digital; în esență, în era 4.0, nu este un marketing 100% digital.

Odată cu marketingul 5.0 se utilizează și o tehnologie mult mai avansată față de cea din 4.0. Marketing 5.0 folosește întreaga putere a tehnologiei în a face marketing.

Există cinci elemente principale ale marketingului 5.0:  primul se numește marketing bazat pe date. Este o disciplină care ajută în luare deciziilor: trebuie să folosim datele pentru a lua decizii mai bune și pentru a obține informații mai clare.

În marketingul bazat pe date, există un cadru care permite definirea obiectivelor. De exemplu, pentru crearea unei campanii puternice de marketing, este nevoie de mai multe date sau informații pentru a se face alegerea corectă. Datele de pe social media, date web, date POS, date Internet of Things și date de angajament, sunt necesare pentru a crea analiza potrivită pentru a lua decizia cea mai bună. Indiferent de obiective, modul de profilare, analiza conținutului propriu sau al concurenților, datele reprezintă un element cheie.

Al doilea element este marketingul predictiv. Prin acesta se poate estima rezultatul înainte de a realiza în concret orice activitate de marketing. Crearea un model, statistic sau de învățare automata, permite prezicerea rezultatul chiar înainte ca acesta să se întâmple, folosind date istorice și alte informații din campaniile anterioare.

Al treilea element este marketingul contextual. În marketingul contextual, se aduce experiența digitală în spațiul fizic. În spațiul digital, totul este atât de personalizat, adaptat nevoilor comsumatorului, însă în spațiul fizic nu este la fel de ușor să identificăm consumatorul, profilul acestuia. Din această cauză, se dorește aducerea avantajelor din digital în spațiul fizic. Acest lucru se poate realiza prin AR: un senzor preia un client din apropiere, de exemplu, într-un magazin, apoi îi prezice vârsta, sexul și de ce va avea nevoie pe baza datelor demografice. AR va procesa și va utiliza acel profil pentru a potrivi acelui client anumite seturi de produse și servicii.

Al patrulea element este marketingul augmentat. În marketingul augmentat, se combină capacitățile umane și cele ale diferitelor mașinării/roboți pentru a servi o operațiune orientată către client. Există două operațiuni majore orientate către clienți în marketing. Prima este operațiunea de vânzare, iar cea de-a doua este operațiunea de servicii. În operațiunile de vânzare, se pot combina oameni și mașini pentru a crea o interfață personalizată pentru clienți. Desigur, roboții sunt mai capabili să proceseze un volum mare de informații și tranzacții, așa că este logic ca mașina să se specializeze în partea superioară pentru a capta și prelucra date, apoi le transferă către o interfață umană, care este mai intimă, mai personalizată și mai direcționată. În serviciul pentru clienți, se repetă  același model. O mulțime de companii deservesc clienți cu putere de cumpărare diferită, deci este logic ca aceștia să ofere acces limitat clienților care cumpără mai puțin și apoi să ofere mai mult acces clienților premium. Așadar, se poate folosi o interfață umană dedicată pentru clienții de top și un chatbot mai automat pentru clienții din partea de jos a piramidei din baza de date a clienților.

Piesa finală a puzzle-ului este marketingul agil. Acest tip folosește echipe auto-organizate, multifuncționale. Acesta își propune să crească viteză, calitatea, flexibilitatea și eficacitatea unui departament de marketing. La un nivel înalt, marketingul agil poate fi descris ca un grup de echipe care se organizează în jurul întrebării „Cum putem oferi cel mai bine valoare clienților noștri?” Echipele colaborează într-o organizație care execută un set de sarcini cu prioritate pe o perioadă scurtă – adaptând direcția, obiectivele și procesele după cum este necesar.

Aceste cinci module construiesc Marketingul 5.0. Folosirea tehnologiei avansate, cum ar fi inteligența artificială, utilizarea tehnologiilor avansate pentru a servi scopului marketerilor permite departamentului de marketing să fie mai optim în furnizarea produselor și serviciilor și să promoveze campaniile potrivite. Mai multe despre Marketingul 5.0 sunt prezentate în cartea lui Philip Kotler și Hermawan Kartajaya: Marketing 5.0 Technology for Humanity.