S-a demonstrat că marketingul și personalitatea sunt doi termeni care merg mână în mână și joacă un rol fundamental în a da identitate brandurilor. Când vrem să facem marketing, este necesar să luăm în considerare diferitele tipuri de personalități ale consumatorilor.  Personalitatea fiecărei persoane influențează foarte mult comportamentul și decizia de cumpărare. Adică, în funcție de tipul de personalitate pe care îl are un individ, se va comporta într-un mod specific atunci când alege un brand în detrimentul altuia.

De aceea, trăsăturile de personalitate ar trebui luate în considerare și în momentul segmentării pentru fiecare brand . În acest fel, mesajele publicitare au posibilitatea de a avea o eficiență și un impact mai mare asupra publicului.

Strategie de marketing bazată pe personalitatea consumatorului

În timp ce specialiștii în marketing pot avea o idee aproximativă despre conținutul și produsele care vor fi cele mai utile și mai atractive pentru indivizi accesând istoricul achizițiilor, amprenta digitală, vârsta și sexul, aceste lucruri oferă informații de corelație, dar nu de cauzalitate. Ele ne arată cum a ajuns individul la destinație, dar nu ne oferă absolut nici o perspectivă asupra modului sau motivului pentru care a ajuns acolo.

Aceasta este o problemă, deoarece tratează utilizatorii individuali ca simple statistici, care sunt apoi analizate într-o foaie de calcul, fără a se gândi în mod real la individualitatea și personalitatea din spatele rezultatelor deciziilor lor unice.

Marketing bazat pe personalitate: comunicarea cu clienții prin AI

Reclamele și e-mailurile primite despre anumite produse ajung să fie în ziua de astăzi foarte apropriate de dorințele noastre personale, ajungând uneori chiar să ne gândim la “cum a ajuns asta în feed-ul meu?” Asta face marketingul bazat pe personalitate: oferă rezultate pe baza personalității lui și nu este conținut pe care clientul dorește să îl vadă, ci mai degrabă decât un conținut pe care trebuie să îl vadă.

Majoritatea mesajelor de marketing – chiar dacă sunt direcționate pe baza anumitor date demografice – sunt livrate exact în același mod către diferite persoane. Așa cum în viața reală acționăm și vorbim diferit cu oamenii, același lucru îl putem face și în online cu clienții noștri.

Personalitățile noastre stau la baza modului în care gândim, simțim și, cel mai important, acționăm. Prin adaptarea la marketing bazat pe personalitate, putem crește implicarea și, prin urmare, reducem nevoia de a trimite mai multe e-mailuri, adică mai puțin spam. Folosind imagini, cuvinte și culori personalizate care rezonează cu individul, putem crea o experiență mai captivantă pentru fiecare client unic. Pe termen lung, putem, de asemenea, să construim relații mult mai bune conectându-ne cu ei la un nivel mai autentic.

Din punct de vedere istoric, acest lucru nu a fost ușor de făcut dar, prin progresele din domeniul AI, se pot utiliza algoritmi care pot modela în mod eficient personalități subiacente care conduc o serie de decizii diferite. Pentru a analiza rezultatele pe care ni le poate oferi această tehnologie, trebuie să definim exact personalitatea unui client.

Modele de personalitate

Modelele de personalitate sunt o metodă științifică utilizată pentru a segmenta clienții într-un mod care ne permite să le prezicem comportamentul.  În loc de o segmentare pe elemente demografice și comportamente similare – vârstă, sex, istoric de cumpărare și așa mai departe – modelele de personalitate ajută la înțelegerea motivațiilor.

Primul pas către lansarea unei strategii de marketing bazate pe personalitate este analizarea datelor care demonstrează luarea deciziilor, cum ar fi:

  • Comportamentul online
  • Deciziile de cumpărare
  • Implicarea în campaniile de marketing, pe rețelele de socializare etc.

Aceste decizii pot fi apoi utilizate pentru a informa un algoritm care le asociază cu trăsăturile de personalitate. De exemplu, persoanele care cheltuiesc mai mulți bani pe restaurante și baruri sunt mai susceptibile de a fi extrovertiți, în timp ce persoanele care cheltuiesc mai mulți bani în librării sunt mai susceptibile de a fi introvertiți.

De asemenea, se poate construe un algoritm care – de exemplu – evidențiază că extrovertitii preferă mai mult imaginile luminoase care conțin o mulțime de oameni. Acest lucru se face solicitând diferiților indivizi să evalueze atracția pentru o varietate de conținut (cuvinte, imagini, culori etc.) și legând acest apel de personalitatea lor.

Folosind acest tip algoritm se poate evalua fiecare client. Această abilitate de a prezice oferă marketingului bazat pe personalitate un avantaj.  Cei de la DataBank au realizat și un studiu de caz care prezintă modul în care au realizat segmentare folosind marketingul bazat pe personalitatea consumatorului și ce rezultate au avut. Studiul poate fi accesat aici.

___________

Surse: