Piaţa de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, însă ar putea creşte cu 4% în acest an, la 485 milioane de euro, arată raportul Media Fact Book, realizat de agenţia Initiative.
Datele actualizate ale raportului Media Fact Book, realizat de agenţia Initiative, estimează că piaţa de media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, până la valoarea de 467 milioane de euro. În 2021, este aşteptată o revenire de 4%, până la valoarea de 485 milioane de euro, susţinută în mod special de investiţiile media în digital şi TV. Pandemia şi-a pus puternic amprenta pe bugetele media, astfel că evoluţia negativă înregistrată de piaţa de media în anul 2020 a fost cauzată de reducerea puternică a bugetelor în lunile aprilie şi mai, când multe dintre branduri şi-au limitat comunicarea, pe fondul incertitudinilor provocate de contextul social şi sanitar”, susține agenția Initiative, prin raportul Media Fact Book.

Cele mai mari investiţii media au venit din partea industriei farmaceutice, însă creşterea cea mai mare în 2020 a fost înregistrată de e-commerce (+88%).

Anul 2020 a venit cu schimbări atât la scară largă, în marele context socio-economic global, cât şi la o scară mai mică, la nivelul comportamentului consumatorilor în ceea ce priveşte consumul de media. Astfel că, pandemia a lăsat câteva lecţii pentru piaţa de media, în mod special fiind evidenţiată legătura puternică dintre modul de viaţă al oamenilor şi consumul de media. Pe măsură ce restricţiile de mobilitate intrau în vigoare, s-a putut observa cum TV-ul şi digitalul au luat amploare, în timp ce piaţa de OOH (outdoor, n.r.) a pierdut expunere. Traficul principalelor site-uri de ştiri, precum şi audienţa TV au fluctuat, fiind influenţate de nivelul de tensiune şi stres al consumatorilor, odată cu evoluţia pandemiei”, a declarat Alexandra Olteanu, managing director Initiative.

Pentru 2021, Media Fact Book estimează o creştere de 2% a bugetelor din televiziune, la valoarea de 314,5 milioane de euro.

În ciuda contextului generat de pandemie, digitalul şi-a continuat creşterea şi a închieiat anul trecut cu o valoare totală de 117,8 milioane de euro, cu 6,2% mai mult faţă de 2019. Această valoare include doar investiţiile marilor companii în publicitate, excluzând actorii mai mici sau pe cei care alocă bugete exclusiv în digital. Distanţarea socială şi restricţiile de circulaţie au influenţat creşterea puternică a digitalului în 2020, a cumpărăturilor şi plăţilor online, a livrărilor la domiciliu şi a streaming-ului de conţinut video, inclusiv pe televizoare. Netflix, unul dintre cele mai mari servicii de streaming plătite, a înregistrat un trafic mult mai mare comparativ cu cel mai popular site de filme gratuite, depăşindu-l chiar şi după ieşirea din lockdown, în vară. De asemenea, creşteri puternice s-au înregistrat şi pentru traficul web asociat jocurilor video”.