4Service Group, companie internațională de cercetare de piață, anunță rezultatele studiului “Percepții și atitudini privind serviciile medicale efectuate în sistemele public și privat din România”.

Studiul  analizează percepțiile pacienților și apartinatorilor acestora cu privire la serviciile medicale de stat și private, în contextul pandemiei COVID-19 și a schimbărilor legislative care fac posibilă contribuția personală pentru spitalizarea în instituții medicale private. Studiul a fost efectuat în perioada aprilie-mai 2021, pe un eșantion de 360 de persoane, din mediul urban, bărbați și femei cu vârste cuprinde între 18-67 de ani, din toate regiunile țării. Chestionarul are un grad de încredere de 95% și o marja de eroare de 5.15%.

Conform studiului, printre provocările generate de perioada pandemică,  cele mai însemnate sunt reprezentate de accesul pacientiilor la serviciile de îngrijire a sănătății. Deși sentimentul de frică în context de pandemie ține pacienții departe de instituțiile medicale – 20 % dintre aceștia menționând teamă de a contracta virusul ca motiv de evitare a accesării serviciilor medicale, de departe principalul impediment în calea accesului la serviciile medicale e cauzat de indisponibilitatea spitalelor publice, ca efect al restrângerii accesului pacienților la accesarea acestora.

În ceea ce privește cele mai accesate servicii, respondentii menționează servicii de tipul Analizelor medicale (accesate de 6 din 10) și Controalelor de rutină (accesate de 5 din 10) ca fiind cele pe care le accesează cel mai des, în timp ce servicii mai complexe, precum tratamentul afecțiunilor cornice, sunt accesate mai rar.

Ca fapt interesant, topul serviciilor accesate confirmă interdependența (mai degrabă informală) între sistemul public de stat și sistemul privat – cu subcapacitarea resurselor disponibile (laboratoare, resursa umană) din mediul public care generează o creștere a cererii pentru aceste servicii în mediul privat.

În perspectiva intrării în efect a prevederilor legislative ale legii coplății, datele sugerează o oportunitate clară de creștere pentru operatorii medicali privați prin inovații la nivelul portofoliului de produse și micro-targetare (în funcție de profile de client).

O alternativă la sistemul public al serviciilor de sănătate -din ce în ce mai disponibilă prin extinderea disponibilității acestora – serviciile clinicilor medicale private sunt privite de către o proporție de 71 % dintre respondenti că fiind o alternativă viabilă și după ce perioada pandemiei va fi depășită. În timp ce serviciile medicale private se bucură de o favorabilitate net mai mare în raport cu serviciile medicale publice, soluțiile de îmbunatățire a calității serviciilor medicale sunt așteptate în primul rând din partea autorităților publice.

Studiul complet poate fi descărcat aici: Perceptii si atitudini privind serviciile medicale efectuate in sistemele public si privat din România