Odată cu mileniul trei, în viața noastră și-au făcut apariția și rețele sociale. Pentru prima dată, oamenii au început să aibă o identitate în online, să împărtășească informații și imagini și să își facă prieteni din alte părți ale globului. Instagram, Facebook, Linkedin, TikTok sau SnapChat sunt doar câteva dintre platformele care au pătruns în viața noastră și prin care am descoperit că ne putem conecta nu doar cu oameni, ci și cu alți actori sociali care puteau pune la dispoziția oamenilor diverse produse și servicii.

În prezent, oamenii se bazează cu adevărat pe social media pentru mai multe lucruri: să descopere noi companii și influenceri, să se conecteze cu ei, să aibă o viață socială, să fie la curent cu știrile, să găsească răspunsuri și poziții pe teme importante, să găsească informații despre probleme sociale.

Acest lucru se întâmplă mai ales în țările fără un sistem de învățământ super înalt. Aceasta înseamnă că acolo unde există o lipsă de informații și o lipsă de educație, rețelele sociale au mai multă putere. Dovada o reprezintă pandemia care a avut un impact major asupra noastră. În timpul în care au fost nevoiți să stea izolați, oamenii petreceau mult mai mult timp pe rețelele de socializare: cu 72% mai mult timp pe toate aplicațiile Facebook, timp care corespunde cu 25-30% dintr-o zi.

Asta înseamnă că, în situații cruciale, social media au mai multă putere. Întrebarea este: ce pot găsi oamenii online? În timpul pandemiei, social media a adus o contribuție uriașă pentru a face oamenii să se simtă mai în siguranță, cu toate informațiile pe care le putea oferi utilizatorilor.

Odată cu relaxarea, obisnuiți deja de toate informațiile pe care le găsim în online, ne întrebăm cum putem face ca informația relevantă să fie cea care iese în față. Comparativ cu trecutul, noile generații și-au schimbat așteptările cu privire la ceea ce doresc să vadă pe social media. O cercetare făcută de Kantar spune că 72% din generația Z din SUA consideră că brandurile, ca actori sociali, ar trebui să fie responsabile pentru îmbunătățirea societății și ar trebui să o comunice în online.

Mai mult, așa cum a spus Philip Kotler în cartea sa Brand Activism, „Utilizatorii progresivi precum Millennials și Generația X cer ca brandurile și companiile să facă o diferență, iar în lumea cu care se confruntă problemele societății, să comunice și să vorbească despre acțiunile lor de îmbunătățire și susținere”. Practic, această parte a societății își dorește să găsească în online ceva mai mult decât simple reclame de promovare. Aici trebuie să fie subliniată valoarea Social Media și la modul în care o putem implementa și îmbunătăți.

COVID-19 ne-a arătat cât de repede au crescut brandurile atunci când au susținut în mod concret oamenii. Înseamnă că relațiile dintre branduri și clienți se bazează pe valori și pe acțiuni. După cum a spus o cercetare de McKinsy: „Afacerile sunt la fel de puternice ca și comunitățile din care fac parte”.

Desigur, pentru a face o comunitate puternică mărcile trebuie să facă ceva mai mult decât să  își promoveze misiunea și scopul. Mărcile trebuie să pornească de la acest scop și să identifice acțiuni care pot aduce scopul la viață, comunicând în același timp cu comunitatea într-un mod atractiv și creativ.

În ultimii ani brandurile  au făcut o treabă extraordinară în ceea ce privește modul în care elaborează conținut social media. Tot ecosistemul social încearcă să se descurce mai bine în producția de conținut, deoarece limbajul social este ceva pe care, dacă se dorește succes în online, trebuie să îl cunoști foarte bine. Există un studiu Nielsen din 2017 care spune că procentul de creativitate contează în proporție de 47% în vânzări. Aceasta înseamnă că creativitatea este cu adevărat cheia și că poate face diferența.