Sub imperiul pandemiei Covid-19, DS Smith, România s-a confruntat cu o serie de situații inedite, cărora le-a făcut față cu brio și care au clarificat perspectiva: sustenabilitatea este dimensiunea principala pe care vor clădi mai departe, după cum a arătat Viorica Constantinescu, Country Marketing Manager, DS Smith, România, într-un interviu pentru platforma specializată MarketingManager.ro.

”Impactul crizei declanșate de această pandemie ne-a pus în fața unor situații inedite. Din multe puncte de vedere însă, această perioadă nu face decât să accelereze anumite tendințe de piață, ce au început de câțiva ani, spre exemplu, comerțul online. În România, acest canal de distribuție a crescut semnificativ în anii recenți, 2018 și 2019, cu rate de 20-22%. Chiar și așa însă, doar 23% dintre români folosesc această modalitate de shopping, deci există încă mult potențial. Izolarea pe care mulți dintre noi am practicat-o în ultimele luni a condus la o explozie a cumpărăturilor online. Acest comportament al consumatorilor a fost resimțit concret și imediat de către noi, echipa de la DS Smith,  fiind foarte bine conectați cu clienții noștri din segmentul FMCG, Pharma & Electronics, către care furnizăm ambalaje special create pentru comerțul online. Este prioritizat interesul pentru soluții igienice sigure, rezistente și diferența o face agilitatea noastră ca și partener în a ne adapta noilor cerințe cu valoare adăugată, ce rezultă din experiența noastră ca și packaging strategists, a arătat Viorica Constantinescu.

Orientarea spre sustenabilitate, o tendință

Potrivit acesteia, o altă tendință a consumatorilor și clienților lor este orientarea spre sustenabilitate: ”Avem și trebuie să continuăm să creștem gradul de conștientizare al efectelor pe care materialele ce le folosim zi de zi le au asupra mediului înconjurător. Este imperativ ca, atât la nivel personal, cât și la nivel de organizații, să schimbăm paradigma de funcționare, anume, de a reinventa modul de consum sau de-a face business pentru a integra principiile economiei circulare. Ce înseamnă asta?  Conform structurii concepute de către Fundația Ellen MacArthur, cu care noi colaborăm îndeaproape, economia circulară se bazează pe 3 principii fundamentale: eliminarea, încă din faza de design, a poluării și producerii deșeurilor; menținerea materialelor în circuitul de producție și consum o perioadă cât mai îndelungată și asigurarea regenerării sistemelor naturale.”

”Ca profesionist în Marketing, mă bucură și mă încurajează abordarea sustenabilă, faptul că observ din ce în ce mai mulți marketers care se concentrează pe această direcție. DS Smith are deja de mult timp o strategie de sustenabilitate, în cadrul căreia urmărim, în mod intens, atingerea a nouă obiective  în domeniul sustenabilității. Progresul către acestea este făcut public în Raportul Anual de Sustenabilitate”, a mai arătat Viorica Constantinescu.

Aceasta a mai spus că au reconfigurat strategia de marketing, atât la nivel de Grup, Divizie, cât și local, pentru a reflecta activitățile lor, care se concentrează, ca priorități, pe asigurarea nivelului de serviciu, fără întrerupere sau fluctuații de calitate și asigurarea sănătății și bunăstării angajaților. În conexiune cu acestea, acordă o atenție sporită implicării în activități de susținere a comunităților din care fac parte.

Adaptarea la noua realitate

”Ca echipă, am strâns și mai mult legăturile, chiar în condițiile în care facem teleworking, și ne-am adaptat cu accelerație la ceea ce a fost necesar să facem. Întâlnirile fizice cu clienții fac parte din AND-ul organizației, sunt parte esențială a modului nostru de lucru atât în Design, cât și în Vânzări. Clar, în această perioadă, a fost necesar să ne reconfigurăm și acest aspect al business-ului nostru și să mutam comunicarea cu clienții în spațiul online”, a mai spus reprezentanta DS Smith România.

Cum arată viitorul

Viitorul se clădește pe inovație si sustenabilitate, potrivit Viorcăi Constantinescu: ”În timp ce executăm cu atenție campaniile și planurile pe anul în curs, ne pregătim totodată intens pentru viitorul pe termen mediu și lung. Ca și echipă de Marketing, vom rămâne constanți în a menține în prim-plan mesajul de sustenabilitate, sprijinit de activități în piețele locale de peste tot din Europa, inclusiv în România. Inovația este dimensiunea pe care vom clădi mai departe, în așa fel în cât să venim în întâmpinarea partenerilor noștri, care implementează principiile economiei circulare.”

Peste 15 ani de carieră

Viziunea de ansamblu întemeiată este justificată de o experiență vastă: ”Sunt peste 15 ani de când profesez cu entuziasm în acest domeniu foarte interesant al marketing-ului. Începându-mi activitatea în cea mai mare companie de telecomunicații din Canada, am crescut în fiecare rol pe care l-am avut, am învățat despre diversele discipline ale marketing-ului, în așa fel încât să ridic nivelul fiecărui proiect la care am participat sau pe care l-am coordonat. Am avut apoi ocazia să profesez și în alte industrii, cu specific B2B, urmărind mereu să integrez disciplina de marketing în modul cel mai relevant și cu valoare adăugată în activitatea globală a companiei. În România, este încă mult loc de creștere și înțelegere a ceea ce poate aduce marketing-ul ca și disciplină, în cadrul unei companii. Curiozitatea și motivația de a performa la standarde înalte, pe de o parte, și modul în care marketing-ul se transformă sub influența digitalizării, psihologiei evoluționare, adaptării la generațiile Millenials, influența pe care marketing-ul o are asupra realității noastre, toate acestea contribuie la a menține pasiunea pentru acest domeniu.”

Cum se poate pune la treabă cartonul ondulat

”Alăturându-mă companiei DS Smith, am început să aflu ce multe are de oferit cartonul ondulat și e misiunea și plăcerea mea, ca Director de Marketing, să fac cunoscute beneficiile acestui material minunat, punându-l la treabă, în fiecare proiect cu clienții noștri și în comunitățile unde noi operăm. El provine din materiale reciclate (știați că poate fi reciclat de până la șapte ori, menținându-și calitatea?) și este reciclabil, biodegradabil. Cartonul se descompune în șase luni, în cazul în care ajunge la gunoi”, a mai povestit interlocutorul.

”Lucrez alături de o echipă puternică în România, unde avem două fabrici și alte puncte de lucru în țră, și rolul meu este acela de a comunica importanța considerării cartonului ondulat ca alternativă sustenabilă, flexibilă și rezistentă la soluțiile de ambalaj cu care suntem obișnuiți, dar care au impact negativ asupra mediului. Cea mai recentă campanie pe care am lansat-o spune povestea realizării unui proiect de sustenabilitate pentru clientul nostru ce produce legume bio și și-a dorit un ambalaprietenos cu natura”, a încheiat Constantinescu.